Autoras:

... Mar Blasco, Laura Lillo, Belen Lucendo, Laura Valero y Marta Valero ...

jueves, 14 de abril de 2016

Projecte Educatiu

Per a començar a treballar en aquest projecte, tenim que fixar-nos una meta, el resultat del projecte, on volem arribar. Però per a que tot funcione hem de fer un anàlisi del context per a saber si el tema que tractarem és adequat o no, si és original, si els membres als qui volem dirigir-lo s'acoplen al perfil que busquem, etc. En definitiva, hem de seguir unes pautes per tal de que el nostre projecte educatiu s'ajuste a allò que busquem.
El nostre projecte volem dirigir-lo cap a la immigració, i per a que tot flueixi correctament anem a seguir les següents pautes.

L'estructura metòdica
Trobem quatre moments dins d'aquesta estructura:
  1. Anàlisi del context. Implica captar les percepcions de tots els subjectes que participen en ell.
  2. Planificació / Programació. Segons si es a nivell micro o macro. Si s'utilitza la planificació podem dir que es realitza d'una manera més oberta i poc concreta i si es gasta la programació es realitza dissenyant i programant tots els passos. Malgrat això, es tracta del mateix moment, hem vist la realitat i ací diem el que hem de fer.
  3. Execució / Implementació / Gestió. Tracta de posar en marxa el projecte.
  4. Avaluació. És necessari fer una avaluació per a comprovar que tot hagi sortit bé i que el resultat del projecte sigui satisfactori i compleixi amb tots els seus objectius. Aquesta avaluació pot ser bé durant el projecte o bé sols al final.
En aquest moment, aprofundirem en l'anàlisi del context, ja que és el primer pas a realitzar en el projecte.

L'anàlisi del context
Implica una sèrie de persones que viuen en un territori, analitzar un context és analitzar les persones que hi ha i el territori en el que estan. Eixes persones son la col·lectivitat humana, tenen unes trames d’edat, unes característiques socials i culturals i determinades percepcions. El territori té uns determinats equipaments, una història, unes xarxes associatives.
Els problemes que trobem al realitzar un anàlisi de la realitat solen ser una desproporció entre l’esforç dedicat al diagnòstic en relació al dedicat a la intervenció, desproporció entre les dades que s’arrepleguen i les que s’utilitzen, buscar informació realment útil i important, no obsessionar-nos en els números només gestor els bàsics, demostrar allò evident sense fer cap investigació exhaustiva, imprescindible demostrar com percep la població la realitat, informació publica i oberta a tot el món, diagnòstic o anàlisi obert durant el procés d’actuació per a reprendre’l.
Les fases de l‘anàlisi del context tenen els següents objectius:
  • Descripció. Fer una descripció del que es fara en el projecte. Saber de quins recursos humans i materials disposen i dels que no hi ha (carències i necessitats)
  • Percepció social. Consisteix en conèixer el que pensen els implicats sobre la seua realitat.
  • Interpretació. Saber per què la realitat és així i saber per què es percebuda d'una manera determinada per als actors, i per tant, prendre consciència de la realitat a la que ens enfrontem.
  • Alternatives. Formular dissenys possibles, actuacions i intervencions.
  • Ajust. Ordenar les necessitat i preplanificar l'acció per a veure que és el que es pot realitzar.

Un altre tipus de mètode per a realitzar aquest anàlisi de context seria el de Fernando de la Riva, PEAPA, que consisteix en preguntar (converses, entrevistes personalitzades, entrevistes grupals, grups de discussió, enquestes, bústies. panell d'opinions, foros, internet), escoltar (gravacions, notes manuscrites, fotografies, observació estructurada, lectura i anàlisi de documents) analitzar i interpretar (DAFO, TGN, Estudi, DELPHI, Arbre de problemes, Arbre social, reunions i assemblees), prioritzar la informació i per últim, actuar.

Preguntar – escoltar – analitzar – prioritzar – actuar


Quan vam començar a idealitzar el nostre projecte, enseguida vam tindre bastant diversitat d'idees i l'objectiu d'aquestes, és a dir, teniem més clar el final del projecte que tota la resta. Gràcies al fer aquesta classe on ens han explicat el llarg procés que implica fer un projecte vam començar a eliminar aquelles idees que veiem com a impossibles, bé per dificultat, per no ser el lloc adequat per realitzar-lo, etc. Ens ha servit per donar-nos compter de tot el procés i feina que comporta i de tot el treball d'investigació que cal realitzar per a que tot quede perfecte. Malgrat tot, ja tenim una idea concreta i ens trobem en moltes ganes de fer aquest projecte i dur-lo a terme (si és possible i tot va bé) i, sobretot, tant els implicats com nosaltres queden satisfets amb el treball realitzat.


Laura Lillo Martín

No hay comentarios:

Publicar un comentario